Café Nilsson
"Café Nilsson, kalmars nya gräddhylla", detta är sloganen för den äldre "nykomlingen" från 08. Då detta café öppnade på baronen kändes det som att designercaféerna äntligen hittat hit till kalmar och kändes väldigt ungdomligt. Som plus för att de öppnade på just ett köpcenter blev det en bred publik som sökte sig dit. När vi pratade med en ansvarig från nilssons pratade vi väldigt mycket om just deras slogan, designen och hur mycket det påverkade deras sortiment och vi kände verkligen hur uppbyggnaden på deras affärsidé stämde in med hur cafét är. De ville öppna något som passade alla, alltså en gräddhylla med brett stortiment, innehållande lite av varje och att designen på cafét sattes högt på listan för konkurrensmedel.
Utbud:
Deras utbud är som sagt brett med allt från vanligt kaffebröd, kakor, bakelser, till olika kaffe/thé sorter, våfflor med grädde (som är ngt av deras "specialitet") samt att de även har mat.
Kunder:
Som sagt väldigt brett pga deras läge och breda sortiment. Däremot är det mer yngre/medelålders än vad det kanske är äldre. Men detta är bara generellt.
Miljötänk:
Självklart passade vi på att dra upp denna heta frågan även här och fick reda på att de använder sig av krav och rättvisemärkta kaffe/thé produkter samt ekologiska ex juicer. Sen använder de sig mycket av närproducerat, vilket vi tyckte var väldigt positivt för det gynnar så många och minskar ner på onödigt fraktning runt om hela sverige.
Övrigt:
Deras marknadsföring kan man både läsa om i tidningar, ex lunchguiden, kalmarposten etc, samt höra om dem på radio.
De är även med i kalmarkrogar, som består av 6 olika företag som "hjälps åt" att marknadsföra.
De är/har varit nominerade till Årets bästa, "årets nykomling" samt årets café.
Något som är bra för oss studenter är även att de har studenrabatt på vardagar
Adress & telefon:
Skeppsbrogatan 12
392 31 KALMAR
0480-54699
Hemsida: www.cafenilsson.se, håll utkik för speciella erbjudanden och liknande
Fikasugen?